مدیریت صنعتی دانشگاه یزد 1390
نـاتـوان ترين مردم کسی است که از يافتن دوست ناتوان است و ناتوان تر از او کسی است که دوستِ يافته را تباه گرداند. حضرت علی (ع)

 

مهم نیست که شغلت چیه....

همیشه برای جذاب کردنش باید تلاش کنی

 http://up.vatandownload.com/images/4nu9dc16jp1d7eos7r.jpg

 

جزوات کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی
برچسب:, :: 1:15 :: نويسنده : مجتبی طهماسبی
 
يه روز يه تيم قايقراني ايراني تصميم مي گيرد كه با يك تيم ژاپني در يك مسابقه سرعت شركت كنند. هر دو تيم توافق مي كنند كه سالي يك بار با هم رقابت كنند
....
هر تيم شامل 8 نفر بود
...
در روزهاي قبل از اولين مسابقه هر دو تيم خيلي خيلي زياد تلاش مي كردند كه براي مسابقه به بيشترين آمادگي برسند

روز مسابقه فرا مي رسد و رقابت آغاز مي شود . هر دو تيم شانه به شانه هم به پيش مي رفتند و درحالي كه قايقها خيلي نزديك به هم بودند ، تيم ژاپني با يك مايل اختلاف

زودتر از خط پايان مي گذرد و برنده مسابقه مي شود


بازيكن هاي تيم ايران از اين شكست حسابي ناراحت مي شوند و با حالتي افسرده از مسابقه بر مي گردند
...
مسوولان تيم ايران تصميم مي گيرند
كاري كنند كه در رقابت سال آينده حتما پيروز بشند ؛
براي همين يك تيم آناليزور استخدام مي كنند براي بررسي علل شكست و پيشنهاد دادن راه كارها و روشهاي جديد براي پيروزي

بعد از تحقيقات گسترده ،‌ تيم تحقيق متوجه اين نكته مهم شدند كهدر تيم ژاپن :

 
7 نفر پارو زن بوده اند و يك نفر كاپيتان
و خب البته در تيم ايران 7 نفر كاپيتان بوده اندو يك نفر پارو زن
...!!!

اين نتايج مديريت تيم را به فكر فرو برد ؛ مديران تيم تصميم گرفتند كه مشاوراني را استخدام كنند كه يك ساختار جديدي را براي تيم طراحي كنند
...

بعد از چندين ماه مشاوران به اين نتيجه رسيدند كه تيم ايران به اين دليل كه كاپيتان هاي خيلي زياد و پارو زن هاي خيلي كمي داشته شكست خورده ، درپايان بررسي ها مشاوران يك پيشنهاد مشخص داشتند : ساختار تيم ايران بايد تغيير كند

 

از آن روز به بعد با ارائه راه كار مشاورين تيم ايران چنين تركيبيپيدا كرد :4 نفر به عنوان كاپيتان ، 2 نفر يه عنوان مدير ، ‌1 نفربه عنوان مدير ارشد و 1 نفر به عنوان پارو زن(!!!) علاوه بر اين مشاورين
پيشنهاد كردند براي بهبود كاركرد پارو زن ، حتما يايد پاروزني با صلاحيت و تواناييبهتر در تيم به كارگرفته شود !
و در مسابقه سال بعد تيم ژاپن با دو مايل اختلاف پيروز مي شود ...!
بعد از شكست در دومين مسابقه ، مديران تيم كه خيلي ناراحت بودند در اولين گام خيلي سريع پارو زن را از تيم اخراج مي كنند ، زيرا به اين نتيجه رسيدند كه پارو زن كارايي لازم را در تيم نداشته است

 
اما در مقابل از مدير ارشد و 2 نفر مدير تيم خود قدرداني ميكنند و جوايزي را به آنها مي دهند ، براي اينكه اعتقاد داشتند كه آنها انگيزه خيليخوبي را در تيم ايجاد كردند و در مرحله آماده سازي زحمات زيادي كشيده اند ..

مديران تيم ايران در پايان به اين نتيجه رسيدند كه تيم آناليز كه به خوبي به بررسي دلايل شكست پرداخته بودند ، تيم مشاوران هم كه استراتژي و ساختار خيلي خوبي براي تيم طراحي كرده بودند و مديران تيم هم كه به خوبي انگيزه لازم را در تيم ايجاد ايجاد كرده بودند ، پس حتما يكي از دلايل اين شكست ها ، ناكارامدي ابزار و وسايل استفاده شده بوده است (!!!) و براي بهبود كار و گرفتن نتيجه در مسابقه سال آينده بايد وسايل استفاده شده در مسابقه را تغيير دهند ، در نتيجه :


تيم ايران اين روزها در حال طراحي يك " قايق " جديد است .... !!

جزوات کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی
برچسب:, :: 18:4 :: نويسنده : مجتبی طهماسبی

می گویند:

پادشاهی از وزیر خود سوال کرد که اوضاع مردم چگونه است ؟   وزیر

اظهار داشت که بسیار خوب همه پینه دوز ها به مکه رفته اند. ادشاه بلا

فاصله پاسخ داد: نادان! وضع مردم خراب است ؛ اگر وضع آن ها خوب بود

باید کفش دوز ها به مکه میرفتند ،نه پینه دوز ها.

برگرفته از کتاب {آنچه مدیران باید بدانند . جلد سوم } نوشته حسن شمس

 

جزوات کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی

*هر واحدی ،هر خانواده ای ،هر سازمانی دارای هدف است .و برای رسیدن به این هدف لاجرم باید هماهنگ حرکت کند.

*فرض کنیم سه نفر در قایقی نشسته و در دریا به سمت ساحل حرکت می کنند .اگر یک نفر از این افراد در سمت راست قایق به عقب پارو بزند و یک نفر دیگر در سمت چپ قایق رو به جلو پارو بزند ،قایق دور خود می چرخد و ادامه این نا هماهنگی به سر گردای قایق می انجامد .{بر گرفته از کتاب در مسیر مدیریت [سعید توتونچیان] }

 

*اگر کسی بخواهد محل نشستن خویش را سوراخ نماید یقینا همه افرادقایق غرق می شوند، وشیرازه قایق از هم می پاشد.پس می توان نتیجه گرفت هماهنگی شرط رسیدن به نجات،آرامش ودر نهایت شرط رسیدن به هدف است.

 

 

 

 

جزوات کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی

می خواهیم مدیریت را همچون یک کشتی که با قدرت باد حرکت می کندتصور نماییدو به مطالب ذیل با دقت کامل توجه کنید:

1.سطح اتکا کشتی بر سطح ناهموار ومتلاطم استوار است. لذا برای پایدار ماندن در یک سطح متلاطم و ناپایدار باید کشتی با تدبیر کامل ار حیث فیزیکی طراحی و ساخته شود.

2.برای حرکت ابتا باید لنگر را بالا کشید.

3.تا بادبان ها را نیاندازید کشتی حرکت نمی کند.

4.مسیر باد مشخص و برای جمیع کشتی ها یکسان است.

5.کوچک ترین سوراخ که در کشتی ایجاد می شود باید جدی گرفت.

6.راهیابی دقیق کشتی را به مقصد می رساند.

7.سکان هدایت را به فردی کارآزموده و امین باید سپرد.

8.در دریا جانپناهی وجود ندارد.

9.باید به مبزان کافی آذوقه و مواد ضروری به همراه داشته باشد.

10.دریا وسیع است پس  کوتاه ترین راه را باید انتخاب کرد.

شاید در یک تشبیه بتوان سازمانومجموعه فعالیتی را به یک کشتی تشبیه نمود.

در ابتدای امربرای انکه سطحی ناپایدار در بازار رقابت کالا و خدمات پیش روی قرار دارد و شاکله مدیریت بر چنین سطح متزلزلی استوار است ضروریست تا جوانب احتیاط در طراحی محیط و چیدمان نیروی انسانی وتجهیزات سخت افزاری به خوبی و با مطالعات علمی انجام شود .

در حقیقت وسعت مطالعه بر جمیع این مراحل مطلوب خواهد بود .

یادمان باشد چیدمان سازمان و تعیین نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری آن در فضای فعالیت ما بسیار موثر و نقش آفرین است.

برای آغاز راه و حرکت به سمت هدف و مقصد ضروریست تا هر قید و بندی که مجموعه را در حالت سکون نگاه میدارد جمع شود.  

آفت های لنگرکشی سازمانی خواهد بود که از حرکت آن جلوگیری می نمایند .

باید دانست تا زمانی که لنگر را نکشید حرکت معنایی ندارد.

پس از جمع کردن لنگر باید بادبان ها را انداخت. یعنی برنامه ای مشخص برای سیر در مسیر معین با هدف رسیدن به مقصد در زمانی پیش بینی شده باید کشتی سازمان را به جلو حرکت دهد.

برنامه ها بادبان ها کشتی سازمانی هستند. پس یکی از مهم ترین کارهای انها تبدیل انرژی موجود در محیط به انرژی مطلوب برای حرکت در مسیر مشخص است.

اگر خوب دقت نماییم می توانیم انرژی های سازنده و قابل حصولی پیرامون خود برای پیشبرد اهداف سازمانی بیابیم که ما را در رسیدن به مقصد کمک خواهند نمود . یادمان باشد برنامه ها باید منعطف و قابل تغییر باشد. هموارهبه سمت وسویی تمایل داشته باشند که برای پیشبرد کشتی سازمان موثر و کارساز باشند . درست نظیر بادبانی که متحرک بوده و با تغییر وضعی آن مسیر مطلوب و مقبول دنبال می شود .

در میان مسیر باد برای جمیع کشتی ها روان بر سطح نا هموار و متزلزل یکسان و یک جهت است.

آن کشتی بیشتر و بهتر حرکت می کند که بادبان های بزرگتر قوی تر و انعطاف پذیر تری داشته باشد .

سازمانی بهتر حرکت می کند که برنامه های ان فراگیر تر علمی و عملی تر و منعطف باشد . حتی اگر نیروی محرک خارجی در اختیار  یکسان و در مسیری واحد باشد شما می توانید با انعطاف پذیری برنامه ها مسیر را به سمت و سویی که خودتان می خوهید تغییر دهید.

در کشتی کوچک ترین سوراخ می تواند منجر به نابودی کشتی و غرق شدن آن شود . سوراخ های یک سازمان را باید پیدا نمود . مثلأ در عرصه مالی نشت در امد ها و فزونی هزینه ها یک سوراخ است . 

در گیری و اصطکاک کارکنان ، عدم نظارت دقیق و پیوسته ،عدم امید واری کارکنان به ادامه کار در سازمان و نبود امنیت شغلی ،عدم توجه به پیرامون محیط مدیریتی و ساختار های مؤثر بیرونی و.........یک سوراخ است. این موارد رفته رفته می تواند به بحرانی بزرگ تبدیل شود و کشتی سازمان را غرق نماید.

سکان هدایت را بدست افراد کارآزموده و امین بسپارید تا هم از تجربه و توانمندی ها تجربی و عملی آنها احساس امنیت نمایید وهم این که امانت داری آنها خاطر شما را از نگرانی ها مختلف دور نگاه دارد .

این افراد ضمن آن که برنامه های ابلاغ شده را در کمال امنت و صداقت برای سیر بر مدار مشخص بکار می بندند با دقت و ظرافت از انحراف مجموعه نبز جلوگیری می نمایند.

درست نظیر سکانداری کشتی که بر مسیر تعیین شده حرکت می نماید و مراقب است تا در مسیر تعیین شده انحرافی حاصل حاصل نشود چرا که در موقع انحراف از مسیر ،خطر برخورد با صخره ها {که همان مشکلات پیش روی است} افزایش یابد.

 اگر کشتی در دریا دچار بحران شود برای گریختن از آن جان پناهی وجود ندارد در حقیقت تنها چیزی را که می توان برای نجات چنگ زد همان آب و سطح ناهموار و متزلزلی است که هرگز اجازه تعیین تکلیف در چنین موعدی به ما نمی دهد.

لذا با توجه به این مهم باید از بروز هر گونه بحران وخطر احتمالی جلوگیری نمود ودانست که تنها مدیریت صحیح و برنامه ریزی دقیق می تواند کشتی را از خطرات و اثرات مختلف مصون دارد.

یک مدیر نیز باید بداند که محبط های خارج از کشتی سازمانی همواره قابل اتکاءو اعتماد نیستند و باید با راه کار های مختلف و شیوه های برتر مدیریتی از ایجاد بحران های احتمالی جلو گیری نمود.

برخی وقایع ناخواسته و غیر مترقبه است ، نظیر موتور کشتی که ناخداگاه از کار می افتد ، طوفانی که ناگهان شروع می شود و کشتی را با تلاطم و سر گردانی مواجه می نماید.

برای مقابله با چنین بحرانی باید ازار های لازم و ضروریات راهمیشه همراه داشت . در یک مجموعه تولیدی شاید بحران دسترسی به مواد اولیه اتفاق افتد این مسأله نباید به توقف و  سکون کشتی سازمان منجر شود .

یادمان باشد برای رسیدن به مقصد شاید راه های متنوع و مختلفی وجود داشته باشد ،اما یک مدیر خوب کم خطرترین وکوتاه ترین راه را انتخاب می نماید .

در نظر گرفتن راه های طولانی گذشته از آنکه به صرفه و صلاح یک سازمان نیست و هزنه های معتنابهی را بر سازمان تحمیل می کند ، کارها رافرسایشی و خسته کننده جلوه می دهد .انگیزه های سازمانی را کاهش داده و گلایه ها و نواقص را بالا می برد . پس بهتر است کوتاه ترین راه را انتخاب نمایید .

مدیران شایسته نیز بهترین ،کوتاه ترین و با اطمینان ترین راه را برای حرکت اتخاب می کنند .

 

*** بر گرفته از کتاب در مسیر مدیریت [سعید توتونچیان] }***

 

 

جزوات کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی

زمانی کزروس به کورش گفت:


چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی.

کورش گفت:

اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟

گزروس عددی را با معیار آن زمان گفت. کورش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت:

برو به مردم بگو کورش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد.

سرباز در بین مردم جار زد و سخن کورش را به گوششان رسانید. مردم هرچه در توان داشتند برای کورش فرستادند. وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند، از آنچه کزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود. کورش رو به کزروس کرد و گفت:

ثروت من اینجاست. اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم، همیشه باید نگران آنها بودم. زمانی که ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا کسی آن را ببرد

 

 

جزوات کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی
برچسب:نکته,نکته مدریتی,مدیریت کورش,, :: 21:55 :: نويسنده :

 

ضرورت و اهمیت رشته مدیریت صنعتی:


ضرورت و اهمیت دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی با توجه به نکات زیر به خوبی آشکارمی شود.

 

۱- آشفتگی و نابسامانی در بسیاری از موسسات بازرگانی و تولیدی عموما ناشی از عدم وجود اصول مدیریت و یا عدم رعایت این اصول است.

 

۲- آموزش صحیح مدیریت می تواند در بهبود کلی جامعه به طرق زیر موثر باشد:

 

الف- شناخت مشکلات اقتصادی و بازرگانی جامعه و کوشش در رفع آن.

 

ب- آگاهی از آخرین پیشرفتهای دانش مدیریت و کاربرد آن براساس نیازهای جامعه و احتراز از تقلید صرف.

 

ج- اعمال حاکمیت ضوابط برروابط در اداره امور بازرگانی و صنعتی .

 

 

اهداف شغلی:


منظور از تربیت مدیر در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهمتر و موثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیمگیری مناسب و مطلوب باشند . بنابراین فارغ التحصیل رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمانی ، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف رفع مشکلات پیدا می کنند قابلیت جذب در تشکیلات و سازمانهای مختلف بازرگانی و صنعتی با وظایف گوناگون در سطوح کارشناسی را دارا می شوند و میتوانند در بهبود و ثمر بخشیو کارآیی سازمان موثر باشند.

 

 

به عبارت دیگر فارغ التحصیلاندوره کارشناسی مدیریت صنعتی الزاما مدیریت موسسات صنعتی را که برای احراز آن شرایط خاصی لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از کسب تجربیات می توانند مسئولیتهای بیشتری در سطوح مختلف مدیریت عهده دار گردند .

 

 

فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا و قسمت تجزیه و تحلیل کمّی مسائل صنعتی و تولیدی بکار اشتغال پیدا کنند .

 

جزوات کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی
برچسب:, :: 11:1 :: نويسنده : مجتبی طهماسبی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ بچه های مدیریت صنعتی دانشگاه یزد خوش آمدید


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 55610
تعداد مطالب : 118
تعداد نظرات : 268
تعداد آنلاین : 1


Up Page

جزوات کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی